Grand Prix Legends

moje začátky v GPL

GPL jsem si náhodou koupil za lidovou cenu 500 Kč zhruba v létě 2000 poté, co jsem si prohlédl velice pěknou krabici. Tehdy jsem ještě nemohl tušit, jakou změnu to bude znamenat v mém poklidném životě. O existenci F1 v šedesátých letech jsem neměl ani šajn, ale ty auťáky mě zaujaly na první pohled svojí jednoduchostí - jen 4 kola, motor a trocha místa pro jezdce. Cestou domů jsem přelouskal manuál a přiloženou knížečku Four Wheel Drift, která mě okamžitě nadchla.

Kariéru jsem zahájil na stroji Brabham (kterému dávám přednost dodnes). Co se týká počítačového vybavení, byl to notebook P233MMX s grafikou 2 MB, hra se dala provozovat jen v rozliseni 320x200, koukni se na snímek z kabiny. Ještě větší problém než šílená grafika bylo ovládání. GPL se na klávesnici dá hrát jen numerickou částí, což na notebooku představovalo mít neustále stisknutou klávesu Fn a k tomu mačkat ne zrovna příjemně rozmístěný klávesy s číslama. Nicméně mě hra fascinovala, jednak velice pěkným zvukem a jednak pocitem reálného auta (i když v F1 jsem zatím neseděl). Další počítač, na kterém jsem začal jezdit byl Celeron 400 s integrovanou grafikou 4MB, a na tomto počítači jsem hru provozoval v pro mě tehdy báječném rozlišení 640x480, stejný snímek z kabiny. Navíc jsem hru mohl ovládat na rozumné klávesnici, takže jsem začal pořádně jezdit no a pamatuju se, že jsem na Monze zajel 1:34 a ňáký drobný. Monza je vlastně můj domácí okruh, protože jsem tam musel zajet aspoň 10x víc kol než na jakékoli jiné trati. Pak jsem objevil D3D patch. Sice se mi rozsypala grafika ve zpětných zrcátkách, ale v tréniku jsem mohl jet v 800x600 a ta nádherná grafika po instalaci auta z GPLEA! No a nakonec jsem si musel koupit vlastní počítač (Duron 600@800, GeForce2MX) a volant (hroznej shit, už si ani nevzpomenu jak se jmenoval). Vypadalo to potom tahle, počítač byl dostatečně rychlej na to, aby to celý jelo pořád na maximálních 36fps. To způsobilo propastnej rozdíl v kontrole nad autem, takže jsem vzápětí vypnul ABS, traction control a začal si sám řadit. Monza 1:29,6 (Eagle). Jedinej problém byl s volantem, kterej nepříjemně kmital, takže jsem ho musel nastavovat hodně nelinear. Stejně to ale kmitalo, a když jsem prudce brzdil, Brabham začal tancovat. Nastavoval jsem větší front brake bias, ale stejně tenhle problém přetrvával. Stejnej efekt se projevoval i u brzd a plynu, ale to mi došlo až dodatečně. Nakonec míra mé trpělivosti přetekla a koupil jsem si ve slevě Micro$oftí volant bez FF. Po připojení jsem nevěřil. Žádný kmitání volantu, a otáčky jsem si plynem na neutrál moh přesně nastavit na požadovanou hodnotu. Pecka! Takže pro mě už poněkolikáté celý GPL začíná zas znova!

rady věčného začátečníka začátečníkům

moje rekordy a umístění

Brabham GPL Rank

72.49

Rekordy s vozem Repco-Brabham BT 24 na jednotlivých okruzích

Kyalami		1:22.48
Mexico		1:51.37
Monaco		1:33.17
Monza		1:29.74
Mosport		1:24.28
Nurburgring	9:16.96
Rouen		2:02.54
Silverstone	1:31.53
Spa		3:25.21
Watkins Glen	1:07.00
Zandvoort	1:28.43
Hotlapy českých a slovenských legend jsou ke stažení na http://gpl.krej.cz/hotlap/.

úspěchy z závodech

Tahle část je trochu problematická. Zatím jsem bodoval ve dvou závodech:
14.12. 2000 Kyalami, 6.místo, 1 bod, Repco-Brabham BT24
Tohle byl první závod CZOG a myslím můj druhý online závod vůbec. Startovalo nás 8, Jindra Machalínek odstoupil pro technické problémy no a já nějakým zázrakem udržel za sebou Michala Janáka na Ferrari, kterej se na mě v závěru mocně dotahoval. Závod byl bohužel poznamenán výpadky mého spojení, které způsobily, že jsem sestřelil do té doby vedoucího Martina Krejčiříka na Cooperu. Z mého pohledu nebylo vidět vůbec nic, jen několikrát zablikal obraz a obevily se čáry po pneumatikách. Byl pěkně nasranej a já se mu nedivím. Dlouho jsem si vyčítal, že jsem ho přehlídl, než mi úplně došlo že za to může spojení. Takže tenhle bod moc radosti nepřinesl.
12.4. 2001 Nurburgring, 6.místo, 1 bod, Cooper-Maserati T86
9. závod sezóny na legendární 22 km dlouhé trati jsem absolovoval po naprosto nedostatečné přípravě, a tak mým úkolem bylo hlavně nedělat chyby a neohrožovat ostatní. Na monumentální trati by přece mělo být místa dost pro všech 10 jezdců, kteří se objevili na kvalifikaci. To se potvrdilo, takže po úvodní nezaviněné kolizi a několika dalších chybách v prvním kole jsem závod odjel osamělý a nakonec poměrně v klidu. Když jsem dojížděl poslední kolo, několik minut jsem na obrazovce viděl chat jezdců, kteří už dojeli do cíle a proto mě konečné 6. místo velmi překvapilo. Vydělal jsem tedy na technických problémech ostatních a možná i na respektu některých závodníků, kteří na tuto trať vůbec nenastoupili.

české odkazy

Martin Krejčiřík - průkopník GPL v Čechách
1. česká online GPL league - informace o jezdcích, zpravodajství ze strhujících závodů, diskusní fórum
Martin Švácha - GPL online očima jezdce stáje Lotus